تداخل دارویی و غذایی

دسته بندي : مباحث رشته ها » پرستاری
دانلود تداخل دارویی و غذایی به زبان ساده
در قالب PDF متشکل از 11 صفحه آماده پرینت

بخش هایی از محتوای فایل تداخل دارویی و غذایی ::
تداخل دارویی چیست؟
منظور از تداخل دارویی عوارض ناخواستهای است که از ترکیب و مصرف همزمان دو یا چند دارو ناشی میشود .
این عوارض وقتی هر یک از داروها به تنهایی مصرف شوند، رخ نمیدهند. تداخل دارویی میتواند بین داروهای مختلف، بین داروهای تحویز شده توسط پزشک با داروهای بدون نسخه، بین داروها و داروهای گیاهی، داروهای مکمل و حتی مکملهای ویتامینی، بین داروها و برخی خوراکیها و غذاها رخ دهد.

اغلب تداخلات دارویی سهواً و وقتی یک فرد دارویی بدون نسخه را همراه با داروی تجویز شده توسط پزشک مصرف میکند، اتفاق میٱفتد. یک احتمال هم تجویز دارویی جدید توسط پزشک است، بدون آنکه از دیگر داروهایی که بیمار مصرف میکند، خبر داشته باشد. گاهی این مسئله تحت شرایط اورژانس یا وقتی فرد تحت درمان توسط پزشکی غیر از پزشک همیشگیاش قرار میگیرد، پیش میآید .
برخی تداخلات دارویی معمول و حتی مفید هستند. مانند وقتی که دارویی میتواند قدرت داروی دیگری را افزایش داده یا عوارض آن را کاهش دهد.

در برخی تداخلات دارویی، یک دارو میتواند از اثربخشی داروی دیگر بکاهد. برای مثال قرصهای جلوگیری از بارداری میتوانند اثر برخی آنتیبیوتیکهای مشخص را کاهش دهند .

تداخل دارویی از راههای دیگری هم میتواند رخ دهد. مثلاً آهن و کلسیم موجود درخوراکیها، مکملهای ویتامینی و داروهای ضد اسید معده، در معده به آنتی بیوتیکها چسبیده و جذب آنها به داخل خون جلوگیری میکنند. پس مثال سادهاش ممنوعیت مصرف آنتیبیوتیک خوراکی همراه با شیر است!
گاهی عوارض ناشی از تداخل دارویی میتواند دردسر ساز و مشکل آفرین باشد. به طور مثال وقتی فردی داروهای ضدانعقاد مصرف میکند، اگر به طور سرخود به مصرف دارویی گیاهی بپردازد که تقویت کنندهی اثر ضد انعقادی باشد، میتواند دچار خونریزی داخلی شود!
دسته بندی: مباحث رشته ها » پرستاری

تعداد مشاهده: 13444 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.pdf

فرمت فایل اصلی: PDF

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:11,659 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    دانلود تداخل دارویی و غذایی به زبان ساده
    در قالب PDF متشکل از 11 صفحه آماده پرینت