۱-چارچوب صلاحیت های حرفه ای ملی چیست؟
۲- نمونه هایی از چارچوب صلاحیت های حرفه ای
۳- چارچوب صلاحیت حرفه ای پیشنهادی
۴- رابطه استانداردهای حرفه ای و شغلی با چارچوب صلاحیت
۵- استخراج سطوح حرفه ای بواسطه استاندارد های حرفه ای
۶- استاندارد های حرفه ای ISCO 2008
–چارچوبی است که صلاحیت های, مدارک و گواهینامه های در سطوح و انواع مختلف را بصورتی منسجم و همگون بر اساس مجموعه از معیارها و شاخص های توافق شده را به هم ارتباط می دهد.
– چارچوب صلاحیت حرفه ای زیر نظامی از نظام صلاحیت ملی است.
هدف چارچوب صلاحیت های حرفه ای ملی
–ایجاد استانداردهای سازگار و همجنس از شایستگی ها , مهارت های فنی و غیر فنی
–
–ارتقاء کیفیت بخش آموزش و مهارت آموزی
–ایجاد یک نظام هماهنگی و مقایسه گواهینامه ها و مدارک بوسیله ارتباط دهی صلاحیت ها
–ارتقاء و حفظ رویه ها برای دستیابی به یادگیری, انتقال یادگیری و پیشرفت در یادگیری شامل مسیر های افقی و عمودی در نظام آموزشی
چرا باید یک چارچوب صلاحیت ملی وجود داشته باشد:
بطور نظری دلایل گوناگون دارد (به عنوان یک عنصر از نظام تضمیین کیفیت):
– نزدیک کردن ذی نفعان حول علایق مشترک
-شفاف سازی و موافقت در مورد مسئولیت پذیری آموزش و تربیت نیروی کاری با صلاحیت
–ارتباط بین سطوح مختلف آموزشی
–ایجاد رتبه بندی در گواهینامه ای و مدارک
– حصول اطمینان از انتقال پذیری مهارت ها
–تسهیل تحرک پذیری در مکان و زمان
– توانائی تلفیق نظام های رسمی-غیر رسمی یادگیری
در عمل مشکلات وجود خواهد داشت:
– علایق زیادی برای چارچوب صلاحیت ملی وجود خواهد داشت ولی اهداف ممکن است مبهم باشد.
–چارچوب صلاحیت ملی می تواند نگرانی های و مسائل اقتصادی, سیاسی, سازمانی و تعلیم و تربیتی را با هم تلفیق کند ولی محدودیت های اقتصادی و روش های تعلیم و تربیتی قدیمی ممکن است حکم فرما شود.
–کشورها هنوز نیاز دارند تا فرآیندهای اصلی یاددهی و یادگیری را اصلاح نمایند.
–چارچوب صلاحیت ها منابع گوناگونی را نیاز دارد- هزینه بر است.
–چارچوب نباید بر اساس حدسیات و فرضیات باشد .
–چارچوب تمام مسائل آموزش های فنی و حرفه ای را حل نمی کند . ضروریست ولی کافی نیست.
همکاری های بین المللی در زمینه چارچوب های صلاحیت
۱- پروژه OECD برای یادگیری مادم العمر
۲- چارچوب صلاحیت های اروپا
۳- راهنمای مقدماتی تهیه چارچوب صلاحیت ها ILO
۴-ETF NQF projects in RF/Ukraine, Central Asia, Caucasus and North Africa/Middle East
رابطه نظام استاندارد های حرفه ای با نظام و چارچوب صلاحیت
-استاندارد های حرفه ای مرزهای بین حرف را مشخص می نماید.
-استاندارد های حرفه ای بر نظام طبقه بندی حرف و مشاغل استوار است.
-استاندارد های حرفه ارتباط های عمودی در چارچوب صلاحیت ها را مشخص می نماید.
-استاندارد های حرفه ای امکان انتقال از یک سیستم آموزشی به سیستم آموزشی دیگر را فراهم می نماید (ارتباط افقی).
-عملکرد نظام چارچوب صلاحیت بر عملکرد صحیح نظام استاندارد های استوار است.
-یک حرفه می تواند سطوحی مختلفی از یک چارچوب صلاحیت را به خود اختصاص دهد.
-یک استاندارد حرفه ای شایستگی های مورد نیاز یک حوزه کاری را مشخص می نماید.
تعداد مشاهده: 2562 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.ppt
فرمت فایل اصلی: .ppt
تعداد صفحات: 26
حجم فایل:1,704 کیلوبایت