سهم ایرانیان در پایهگذاری علم محاسبه انقلاب فنآوری اطلا عاتی و اینترنت سه سال فعالیتهای بنیاد دانش و هنر مرکز فن آوری اطلاعات زاهدان: برنامهای برای توانمندسازی و اشتغالزایی جوانان
پایه انقلاب فنآوری اطلاعاتی:سیستم حساب اعشاری۳۰۰۰+۴۰+۲=۳۰۴۲
فرض کنید بخواهیم دو عدد رومی زیر را در هم ضرب کنیم: CCXXXII و XLVIIیعنی ۲۳۲ × ۴۸
نماد صفر توسط ریاضیدانان هندی و با الهام از ستون خالی چرتکه آنطور که در با بل و چین باستان بکار میرفت ابداع شد.
ایرانیان و اعراب نمایش اعداد کسری را در سیستم اعشاری ابداع کردند: ۳۰۴۲/۷۵
ایرانیان و اعراب همچنین قواعدی که امروز برای چهار عمل اصلی بکار برده میشود را کشف نمودند.
بزرگترین ریاضیدان قرون وسطیدر خانه حکمت در بغداد مستقر شد سه اثر جاودانی بجای گذاشت: حساب هندی جبر و مقابله جداول نجومی
واژه کلیدی آلگوریتم از نام خوارزمی و واژه جبر از عنوان کتاب جبر و مقابله او ریشه میگیرند. این واژه ها بیانگر تاثیر عظیم خوارزمی در تکامل تفکر بشری است.
اولین دانشمند انگلیسی جداول نجومی خوارزمی را که بر اساس سیستم اعشاری است از عربی به لاتین ترجمه کرد. سیستم اعشاری از این طریق به اروپا راه یافت و یکی از پایه های اساسی رنسانس علمی شد. پس از دو قرن سرانجام طرفداران سیستم اعشاری (الگریستها) بر طرفداران استفاده از چرتکه پیروز شدند.
قواعد چهار عمل اصلی و جذرگیری اعداد کسری اعشاری را تکمیل کرد.
عدد پی را تا ۱۶ رقم اعشار محاسبه کرد: اولین ماشین مکانیکی برای محاسبات معین را اختراع کرد:- برای تعیین زمان کوتاهترین فاصله سیارات- برای تعیین مختصات سیارات- برای تعیین زمان کسوف و خسوف و ساعات شرعی
کامپیوتر و اینترنت بشکل بیسابقه ای زندگی بشر را در همه شئون دگرگون کرده است. فنآوری اطلاعاتی و اینترنت امروزه زبان و فرهنگ جدیدی بوجود آورده است که اهمیت آن در دنیای کنونی همطراز زبان مادری وچهار عمل اصلی است .
از طریق کتابخانههای رقمی کلیه دانش و فرهنگ بشر را میتوان ظرف چند لحظه در اختیار هر کس در هر کجای دنیا قرار داد. اشکال جدید ارتباطات مانند پیام الکترونیک (email)، گروههای الکترونیک (e-groups)، گفتگو روی خط (on-line chat)، دانشگاه الکترونیک (e-university)، و کنفرانس الکترونیک (video- conferencing)، دنیا را به یک اتاق درس جهانی تبدیل کرده است. نمایش و کسب دانش از طریق رسانههای چندگونهای(multimedia) کار آموزش و یادگیری مفاهیم پیچیده را آسان کرده است. مهارتهای اساسی مانند املاء و انشاء درست، ترجمه، محاسبه و پردازش دادهها هم اکنون ماشینی شدهاند.
در این عصر، بجای معلم، دانشآموز محور فرایند آموزش میشود. روش آموزش، بجای آنکه بر اساس کتاب درسی باشد، بر پایه طرح سؤال و یافتن جواب توسط دانشآموز از طریق اینترنت قرار می گیرد.
دوگانگی بین یادگیری و پژوهش از میان میرود و یادگیری تبدیل به یک عمل خلاق لذتبخش میشود.
مرز بین رشتهها و موضوعات درسی، و مرز میان دورههای ابتدائی، راهنمائی، متوسطه و عالی شکسته میشود.
ساختار موضوعات درسی انعطافپذیر میشود تا دانشآموز را در جهت پیشرفت مستقل علمی و فرهنگی یاری کند.
انقلاب ارتباطاتی و اطلاعاتی فرصت تاریخی بینظیری برای کشورهای در حال توسعه بوجود آورده است.
برای اولین بار در تاریخ، ابزار توانمندسازی بوجود آمده است که بوسیله آن میتوان شکاف میان کشورهای پیشرفته و کشورهای در حال توسعه را پر کرد.
اما اینترنت بخودی خود در واقع شکاف بین کشورهای توسعهیافته و کشورهای درحال توسعه را تشدید میکند، زیرا شکاف بسیار عمیقتر جدیدی را به نام شکاف رقمی بوجود میآورد.
باید استفاده مؤثر از کامپیوتر و اینترنت را در مرکز برنامه های آموزشی نوجوانان در همه مدارس و آموزشگاهها قرار داد.
غفلت در این راه موجب تشدید عظیم عقب ماندگی ما خواهد شد.
تعداد مشاهده: 6200 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .ppt
تعداد صفحات: 31
حجم فایل:1,586 کیلوبایت