دانلود نقشه اتوكد منطقه 18 تهران بصورت قطعه بندي

دسته بندي : جزوات درسی و مقالات » معماری
منطقه ١٨ تهران كه در سال ١٣٥٩ بعنوان منطقه جديد به شهر تهران الحاق گرديده در جنوب غربي شهر تهران واقع است. اراضي اين منطقه عمومًا مسطح و داراي شيب ملايم از شمال به جنوب مي باشد. هسته اولیه منطقه 18 روستایی بود به نام یافت آباد که با گسترش مهاجرت توسعه و رشد یافته است و اغلب کاربری های آن قبل از توسعه شهری و ساخت و ساز کشاورزی بوده است. 
اکثر اراضی این منطقه را در چند دهه پیش باغات و مزارع کشاورزی تشکیل می داده است که با توسعه تهران به طرف غرب بخشی از اراضی مذکور تحت پوشش توسعه شهری قرار گرفته است. 
در طرح جامع ساماندهي، تهران به ٥ حوزه شمالي، جنوبي، مركزي، شرقي و غربي تقسيم شده است. منطقه ١٨ بهمراه مناطق ١٥، 16، 17، 19 و 20 در حوزه جنوبي استقرار يافته است. در طرح ساماندهي به لحاظ استقرار حرم حضرت عبدالعظيم و مرقد امام (ره) و گورستان بهشت زهرا، هويت حوزه جنوبي را مذهبي عنوان نموده است، كه اين امر بيشتر در مناطق ١٩ و 20 قابل قبول است و با عملكرد غالب منطقه ١٨ كه صنعتي و انبارداري و حمل و نقل است، سازگاري چنداني ندارد. 
در طرح جامع فرمانفرمائيان منطقه ١٨ به عنوان بخش كوچكي از منطقه مركزي تهران محسوب شده است. همچنين به دليل عبور خط آهن تهران ‐ تبريز از شمال آن و انفصال از بافت تهران و همچنين عدم توجه به طرح به اين محدوده نقش حاشيه اي داشته چراكه در ساختارتهران به عنوان جزئي از كالبد شهر نقش ايفا نمي كرد. 
منطقه 18 شهرداری تهران با رشد توسعه روستاي يافت آباد به عنوان هسته اوليه و بصورت بافت حاشيه اي كه به دليل موقعيت استقرار مناسب به عنوان مدخل تهران و قيمت پائين اراضي، جاذب مهاجران كم درآمد و كارگران كارخانجات بوده، پديد آمده است به طوري­كه در سال ١٣٧٥، 296243 نفر جمعيت داشته كه بسيار كمتر از جمعيت پيش بيني شده در طرح ساماندهي براي سال 1375 (بیش از 410 هزار نفر) می باشد. 
به لحاظ ماهیت طبقاتی و نوع مشاغل ایجاد شده و خصوصیات فرهنگی و اقتصادی ساکنین که اکثر مراجعین به شهر تهران تشکیل یافته ، بافت مسکونی ایجاد شده بسیار پر تراکم (تراکم خالص مسکونی 718 نفر در هکتار و سرانه زمین 13/92 متر مربع)و بسیار ریزدانه و معابر بادسترسی کم عرض تشکیل گردیده است. بخش وسیعی از اراضی این منطقه (حدود 745 هکتار) به کمربند سبز تهران اختصاص یافته که در مجاورت محدوده 25 ساله قرار گرفته است. این منطقه به عنوان منطقه ای حاشیه ای در برگیرنده 23/4 درصد دامداری های تهران صنایعی با عملکرد فرامنطقه ای همچون شیر پاستوریزه، کیان تایر، بازار آهن و ... می باشد.
دسته بندی: جزوات درسی و مقالات » معماری

تعداد مشاهده: 6108 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: dwg

حجم فایل:327 کیلوبایت

 قیمت: 51,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل