مبانی نظری مدیریت عملکرد، ارزشیابی آموزشی، فعاليتهاي آموزشی، فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری
مبانی نظری  مدیریت عملکرد، ارزشیابی آموزشی، فعاليتهاي آموزشی، فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس
دارای 78 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc


بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::




2-2- تعریف عملکرد
دیدگاه های مختلفی درباره مفهوم عملکرد وجود دارد. وقتی صحبت از عملکرد می شود نتیجه کار به دست آمده به ذهن متباتر می شودلذا عملکرد رامیتوان صرفاً به عنوان نتایج کسب شده در نظر گرفت. از لحاظ فردی، عملکرد به سابقه موفقیتهای یک شخص اشاره دارد.( آرمستراگ،1385،ص13)
........................
2-2-1- تاریخچه و پیشینه مدیریت عملکرد
.........
-2-2- ماهیت مدیریت عملکرد
اساساً مدیریت عملکرد یک فرآیند مشترک بین مدیران و افراد و تیمهایی است که آنها مدیریت میکنند. مدیریت عملکرد براصل مدیریت برمبنای تعامل و نه تحکم  مبتنی است.  مدیریت عملکرد بر توافق درباره اهداف ، نیازمندیهای دانش ، مهارتها  و قابلیت ، بهبود عملکرد وبرنامه های توسعه فردی مبتنی است . (آرمسترانگ،1385،ص14)
....................
2-2-3- عوامل موثر در افزایش عملکرد سازمان
عوامل مهم زیر در افزایش عملکرد سازمان می توانند موثر واقع شوند (فقهی فرهمند، 1381، ص 438).
1- عوامل داخلی
این عوامل به دو گروه قابل تفکیکند:
- عوامل سخت افزاری مانند:
.....................
2-2-6- تعريف ارزشیابی آموزشی
تایلر ارزشیابی را وسیله ای جهت تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن به هدفهای آموزشی مطلوب مورد نظر می دانست ( کیامنش ، 1370،ص 7). دفیلیس (1960) : ارزشیابی یعنی سنجش یک برنامه آموزشی برای تعیین میزان تاًثیرو  سودمندی آن ( هومن ،1375، ص4). به گفته گی (1991) " ارزشیابی یک فرآیند نظامدار برای جمع آوری ، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می شود به این منظور که تعیین شود آیا هدفهای مورد نظر تحقق یافته اند یا نه و  چه میزان ( سیف ، 1375،ص31).
..................
2-2-7- رويكرد هاي ارزیابی آموزشی
رویکرد مبتنی بر مدیریت : در این رویکرد، هدف تشخیص نیازهای اطلاعاتی تصمیم گیرندگان و مسئولین آ موزش و پرورش و ارائه خدمات لازم به آنان جهت تصمیم گیری در مورد فعالیت های آموزشی می باشد . ازمیان الگوهای مبتنی بر مدیریت دو الگو را به اختصار بیان می نماییم .
الف- الگوی سیپ:
پدیدآورندگان این الگو ال . استافل بیم و همکاران او ( 1971) هستند . هدف اساسی ارزشیابی در این الگو ، تولید اطلاعات برای تصمیم گیرندگان می باشد . این الگو با استفاده ازاستعاره سیستمها و چهار پارامتر آن ( زمینه ، درونداد ، فرآیند ، محصول ) به چهار نوع ارزشیابی اشاره دارد تا اطلاعات رابرای چهارنوع تصمیم گیری فراهم نماید .
ب- الگوی ارزشیابی یوسی ال ای .
این الگو از آن جهت یوسی ال ای شهرت یافت که در دانشگاه کالیفرنیا واقع در لس آنجلس پدید آمده است .نام دیگر این الگو سی اس ای است که حرف اول" مرکز مطالعه ارزشیابی "است . الکین  ( 1969) هم مدیر مرکز مطالعه ارزشیابی یوسی ال ای و هم واضح این الگو بوده است . این الگو از پنج نوع ارزیابی زیر تشکیل شده است.
....................
2-2-8- ارزیابی درونی کیفیت
درتاثير ارزيابي دروني بر ارتقاي كيفيت آموزشي و پژوهشي، مهمترين هدف ارزيابى دروني؛ بهبود، تضمين و تقويت كيفيت برنامه هاى آموزشى است. با اجراى ارزيابى درونى، ضمن جلب مشاركت اعضاء هيات علمى، وضعيت موجود و مطلوب گروه آموزشى به تصوير كشيده و نقاط قوت و ضعف گروه آشكار می شود. با اجراى پيشنهادات و راهكارهاى اجرايى حاصل از نتايج ارزيابى درونى، مطلوبيت نشانگرهاى ارزيابى و وضعيت كيفيت آموزشى و پژوهشى گروه های آموزشى طى دوره مورد بررسى سير صعودى پیدامی کند(کیذوری وحسینی وفلاحی خشکتاب،1387)
................
2-3- فعاليتهاي آموزشی
منظور از فعاليتهاي  آموزشی همانا وظایف " فنی " در سطح مدرسه و کلاس درس است . نظام های آموزشی و مدارس نه کالا تولید می کنند و نه خدماتی نظیر تعمیر یا حمل و نقل انجام می دهند . آنها برای تحقق اهداف پیچیده و ظریفی فعالیت می کنند . فعالیت عمده آنها انجام وظایف آموزشی و پرورشی است که به سهولت وظایف سازمان های دیگر و با پیروی از اصول کلاسیک مدیریت قابل تفکیک نیستند . فراگرد آموزش و پرورش، قابل تفکیک به وظایف تخصصی خردخرد نیست و به ناچار در تقسیم کار از موضوعات درسی و مراحل آموزشی به این منظور استفاده به عمل می آید .
...................
2-3-1- وظايف آموزشي در مدارس
1- پرورش مهارت های فکری:  شاید مهم ترین هدف تعلیم و تربیت پرورش قوه تفکر در دانش آموزان باشد . بدین منظور معلمان باید ازعملکرد تفکر ( شناخت ) در انسان اطلاع داشته باشند تا بتوانند فعالیت های آموزشی را به گونه ای ترتیب دهند که برای دانش آموز با معنا باشد . زمانی که دانش آموز موفق شود اطلاعات جدید را با دانش قبلی خود مرتبط سازد ، یادگیری معنادار رخ داده است . بنابراین ، دانش معنادار ساختن اطلاعات جدید دانش آموز اهمیت فراوان دارد نه تنها یادگیری جدیددانش آموزبایدبراساس دانش قبلی بنا شودبلکه دانش آموزباید بتوانددانش جدید را به نحوی منطقی در حافظه خود سازمان دهد که برای یادگیری مداوم در اختیار او باشد .
.................
2-3-3- كيفيت در آموزش و پرورش
مفهوم كيفيت به صورت ابتدايي از آغاز مورد توجه خريدار و مصرف كننده و عاملي مؤثر در فروش كالا بوده است ولي در طول تاريخ به دنبال پيش رفت علوم، تكنولوژي و ارتباطات و نحوه ي نگرش به مفهوم كيفيت و طرز تلقي بشر ن سبت بدان متحول شده است . با ظهور نظريات نو ين جامعه بشري و دگرگوني در نحو ه ي اداره مؤسسات، سازما ن هاي موجود در جوامع پيشرفته به مفهوم كيفيت نيز به گونه اي خاص توجه شده است.
...............
2-3-4- بهبود کیفیت آموزشی
بهبود كيفيت در آموزش از رويكردهايي است كه در دهه اخير در بسياري از نظام هاي آموزشي و دانشگاه هاي جهان مورد توجه قرار گرفته است.لذا مديريت آموزش ، براي رويارويي با چالش ها و مسائل خود ضروري مي باشد. لازم است استراتژي ها و برنامه هاي آموزشي متناسب با نيازها و انتظارات جامعه و  به جاي تأكيد بيش از اندازه به جنبه هاي كمي، به شاخص هاي بهبود كيفيت آموزشي تأكيد شود(هویدا ومولوی،1387،ص132).
................
-3-6- اهداف سازمان های آموزشی
اهداف آموزشی غالباً به صورت کلی و مبهم بیان می شوند و دقت و صراحت لازم برای تبدیل شدن به برنامه های دقیق عملیاتی را ندارد . بطور کلی ، اهداف آموزشی در مقایسه با اهداف سازمان های دیگر از سه خصوصیت برخوردارند . اول ، کارورزان آموزش و پرورش برای اهدافی تلاش می ورزند که تعریف دقیقی ندارند .دوم ، اهداف عمومی آموزش و پرورش  به شدت متنوع است و شمار آنها روز افزون . در بررسی و انتقاد برنامه های آموزشی یا طراحی برنامه های جدید ، همواره تجدید نظر در اهداف آموزشی مطرح می شود یا اینکه تغییرات اجتماعی و نیازهای جدید ایجاب می کنند که اهداف تربیتی و اجتماعی نوینی پدید آیند .
....................
2-4- فعالیت های فوق برنامه
آنچه مسلم مي باشد اين است كه زندگي انسانها در كنار يكديگر بدون تعامل و سازگاري مشكل آفرين خواهد بود. لذا جريان تربيت در پي آن است كه انسانها را با هر آنچه كه مايه يك حيات خوب و مناسب توأم با ثبات مي باشد آشنا گرداند و انسان ها را در مسير رشد و ارتقا قرار دهد كه در پرتو آن بتوانند به حيات موثر خويش ادامه دهند.در گذشته اين كار به عهده نهاد خانواده بود و ساير نهادها نقش چنداني در اين خصوص ايفا نمي كردند.بر اثر دگرگوني هاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و حتي سياسي كه در جوامع بشري ايجاد گرديد نقش و بافت خانواده تغير گرديد و از آن به بعد بخش عظيمي از اين وظيفه [ تربيت نسلها ] بر عهده نهاد آموزش و پرورش قرار گرفت.آموزش و پرورش نيز جهت انجام آن در قالب برنامه درسي و محتواي كتب درسي سعي در تحقق اهداف خويش برآمد. اما به زودي متوجه گرديد كه اين بعد به تنهايي قادر به تحقق بخشيدن به هدفهاي عالي انساني كه مورد نظر تربيت مي باشد نخواهد بود بر اين اساس مي باشد كه فعاليت هاي تربيتي – اجتماعي و فوق برنامه در كنار جريان رسمي آموزش و پرورش جايگاه خويش را باز مي نمايد (برومند و همکاران، 1386: 14).
......................
-4-1- انواع فعاليت هاي فوق برنامه
الف) فعاليت هايي كه اجراي آنها فقط در داخل مدارس مقدور مي باشد. مثل کارگاه های درون مدارس.
ب) فعاليت هاي كه اجراي آنها فقط در خارج مدارس مقدور مي باشد مانند اردو.
ج) فعاليت هايي كه مي توان هم در داخل و هم در خارج مدارس به آنها پرداخت.مانند انتظامات، كتابخواني.
در تقسيم بندي ديگر مي توان اين فعاليتها را به زير بررسي كرد:
الف) اجرا به صورت گروهي: اين فعاليتها معمولا با ثبت نام دانش آموزان علاقمند همراه مي باشد و پس از ثبت نام و انتخاب سرپرست براي گروه به شروع كار با آنها مي پردازند.
ب) اجرا به صورت انفرادي: در بعضي مواقع مربي براي يك فرد به صورت انفرادي فعاليتي را معين مي كند و فرد بايد آن را اجرا نمايد.مانند ورزشهاي انفرادي.
..................
-4-2- اهمیت امور تربیتی و فعالیت های فوق برنامه در آموزش و پرورش
در مدارس هدف انتقال دانش نيست زيرا دستگاهها بهتر دانش را منتقل مي كنند. بلكه هدف مدارس ياد دادن است يعني ايجاد شرايط براي يادگيري . مدارس به ويژه مقاطع ابتدايي و راهنمايي محل كشف و بروز استعدادهاي افراد و تمرين و تثبيت آنهاست.
مديران و معلمان به طور موثر در برنامه يادگيري و رضايت دانش آموزان و فعاليت هاي بهبود و ارتقاي مستمر كيفيت نقش دارند. كيفيت چيزي نيست كه بتوان به مدرسه تزريق كرد، تحقق كيفيت نيازمند مشاركت صادقانه همه كاركنان و معلمان و عوامل مدرسه است.
......................

-4-3- ویژگی های فعالیت های فوق برنامه پرورشی مدارس
فعالیت های مکمل و فوق برنامه باید ویژگی های زیر را دارا باشند:
۱) در راستا یا هم جهت و همسو با محتوای برنامه درسی رسمی باشد.
۲) همخوان با سن رشد عقلی، عاطفی و اجتماعی دانش آموزان باشد.
۳) انگیزه را در دانش آموزان تقویت کند.
۴) دشواری باید در سطحی متوسط باشد، فعالیت های پیش پاافتاده ارزش صرف وقت از سوی یادگیرنده را ندارد و فعالیت های دشوار، به صورت غیرقابل انجام رخ می نماید.
................
2-4-4- عوامل موثر بر کیفیت فعالیت فوق برنامه پرورشی
رسالت آموزش و پرورش در هر کشوری تقویت نگرش انسانی به زندگی و ارتقای فلسفه آن و ایجاد توانایی در افراد جامعه برای زندگی سالم و سازنده است.

2-4-4-1- شناخت نیاز دانش آموزان
دانش¬آموزان ممکن است بسته به وضع فردی و خانوادگی دارای نیازهای ویژه¬ای باشند، اما به طور کامل همة آنان دارای نیازهای مشترکی به شرح زیرند:
....................
2-4-8- روش های تدریس
ازمیان عناصربرنامه ی درسی (هدف، محتوا ، وسایل آموزشی ، تدریس، ارزشیابی و... ) تدریس یکی ازعناصرکلیدی وتعیین کننده تلقی می شود .اگر برنامه ریزی درسی درسه مرحله – برنامه های قصده شده، اجراشده وکسب شده درنظربگیریم، نقش معلم ونحوه ی تدریس او در فرایند اجرا و چگونگی کسب آن از سوی دانش آموزان به عنوان مهم ترین عامل تأثیرگذار مطرح است. براي رويارويي با انبوه چالش هاي قرن حاضر و براي رسيدن به اركان تعليم و تربيت در قرن بيست و يكم، نياز به معلمان اثربخش و با انگيزه براي تربيت نسل جوان كاملاً ضروري است، و معلم اثربخش، معلمي است كه ضمن آشنايي با انواع روش هاي فعال تدريس با بهره‌گيري از الگوهاي مختلف تدريس موثر، موجبات حفظ پويايي و تكامل را در فراگيران ايجاد مي کند (شعبانی، 1386: 22).
.................
2-4-9- دانش و مهارت معلمان
هزاره‎سوم را تحت عنوان عصر دانایی و عصر انفجار اطلاعات نامیده‎اند. آموزش و پرورش که در دوره‎های طولانی گذشته، عمده فعالیت خود را به انتقال اطلاعات و افزایش محفوظات فراگیران اختصاص داده بود (حسینی¬پناه، 1382: 17)
...................
2-4-10- عملکرد منابع انسانی
در اجرای فعالیت های فوق برنامه پرورشی مدارس نيروي انساني نقش سازنده و كليدي در پيشبرد ماموريتها، هدفها، سياستها، خط مشي ها و استراتژي ها داراست و از اركان رشد و بقاي سازمان محسوب مي‌گردد .در هر سازماني به منظور اثربخش نمودن امور و نيل به هدفهاي سازماني از معيارهايي استفاده مي‌كنند. اهم اين معيارها عبارتند از جذب، آموزش و حفظ نيروي انساني كارآمد و متخصص. از آنجا كه ويژگيهاي فردي منابع انساني با اثربخشي سازماني رابطه دارد، در اين راستا محققين براي دستيابي به نتايج مطلوب هدفهاي علمي و كاربردي را مدنظر قرار داده‌اند.
....................

۱) سوئد:
تنظیم فعالیت های تربیتی مدرسه در کشور سوئد تا حد زیادی در اختیار مدرسه، معلمان و والدین دانش آموزان است. یکی از نکات ارزشمند نقش موثری است که به دانش آموزان در برنامه ریزی فعالیت ها داده می شود، امکانات و فعالیت های مراکز گذران اوقات فراغت به طور طبیعی با فعالیت های روزانه مدرسه تلفیق شده است. این فعالیت ها عین برنامه است و جزیی از فعالیت های تربیتی دانش آموزان به شمار می رود و تحت عنوان «فعالیت های آزاد» تلقی می شود. محتوای فعالیت های آنها شامل سرگرمی ها و گردهمایی ها، فعالیت های عقیدتی، هنرهای زیبا، آواز، موسیقی، نمایشنامه، کارهای تصویری، قصه گویی، طراحی و نقاشی، فعالیت های حفظ محیط زیست، بازی های گروهی، مشارکت و اداره بخش هایی از امور مدرسه (کتابخانه، پذیرایی، امور بهداشتی مراقبت و محافظت از دانش آموزان کوچکتر، اردوها و مسافرت های دانش آموزی) است.
۲) مالزی:
آموزش هنر و موسیقی و مهارت های زندگی، جزو درس هستند که در برنامه جدید در کشور مالزی به آن توجه شده است و تقریباً یک پنجم از ساعات برنامه مدرسه ای به فعالیت هایی مانند ورزش، هنر، فعالیت های باشگاهی تعلق دارد که در چهار سطح مدرسه ای، منطقه ای، ایالتی و ملی برگزار می شود.
دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 6083 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 78

حجم فایل:93 کیلوبایت

 قیمت: 37,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری مدیریت عملکرد، ارزشیابی آموزشی، فعاليتهاي آموزشی، فعالیتهای فوق برنامه پرورشی مدارس دارای 78 صفحه و با فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.