مبانی نظری و پیشینه تأثير رشد اقتصادي و شدت انرژي بر انتشار گاز Co2

دسته بندي : مباحث رشته ها » مبانی نظری
مبانی نظری و پیشینه تأثير رشد اقتصادي و شدت انرژي بر انتشار آلودگی
دارای 34 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه ومبانی نظری::

فصل سوم-چارچوب نظري وپيشينه تحقيق
مقدمه 36
3-1) رشد اقتصادي وانتشار آلودگي 38
3-2) مصرف انرژي وانتشار آلودگي 42
3-3)شدت انرژي 44
3-3-1)اهميت صرفه جوئي هاي نفتي حاصل از كاهش شدت انرژي 48
بعد ملي 48
بعد بين المللي 50
بعد ملي- بين المللي 50
3-4)پيشينه تحقيق 55
3-4-1)مطالعات داخلي 55
3-4-2)مطالعات خارجي 58

مقدمه:

اجزای مهم تشکیل دهنده هر ارگانیسمی را (الف) انرژی و مواد وارد شده به آن، (ب) ستانده حاصل از آن و (پ) پسماند ایجاد شده از فعالیت آن تشکیل می دهند .

 قانون دوم ترمودینامیك ، رابطه بین این سه متغیر را این گونه بیان می کند که تنها بخشی از انرژی وارده شده به سیستم تبدیل به ستانده می شود و بقیه آن به صورت پسماند به محیط بر می گردد.

در نظام تولیدی اقتصاد هم، تنها بخشی از انرژی وارد شده به سیستم، منجر به تولید(و در نتیجه رشد اقتصادی) می شود و بقیه آن به صورت آلاینده ها به محیط باز می گردد.(فطرس ، 1385)

بر اساس مطالعات انجام شده، مصرف کنندگان جامعه بر رشد اقتصادی نا محدود علاقه دارند تا خواسته های خود را با فرض اینکه منابع و خدمات محیط زیست طبیعی به طور اساسی پایان ناپذیراست  برآورده کنند. (ميلر،1996). این خواسته نیازمند تولید بیشترو بیشتر است. ولی تولید بیشتر به منزله استفاده از منابع طبیعی بیشتر و تولید ضایعات و انتشار گازهای آلاینده بیشتر است.

بر اساس قوانین ترمودینامیک، زمین سیستم بسته ای از مواد است که استفاده از منابع طبیعی موجب افزایش آنتروپی (بی نظمی) مواد شده و استفاده مفید از مواد را نا ممکن می سازد. بر این اساس با بالارفتن آنتروپی مواد، علاوه بر اینکه انسان از خدماتی که محیط زیست ارائه میکند محروم میماند، خودمحیط زیست متحمل آسیبهای فراوانی میشود.(پرمن،1999).

از سوی دیگر، قانون بقای ماده و انرژی، بیان می کند که جریان مواد اولیه و انرژی حاصل از محیط، باید با جریان پسماندهای فرآیندهای اقتصادی (یعنی تولید و مصرف) برابر باشد. در حقیقت، این قانون به توان خود ترمیمی طبیعت اشاره دارد. به این معنی که طبیعت قادر است بین ورودی، خروجی و پسماندها تا حدودی تعادل ایجاد کند. اما توان خود ترمیمی طبیعت در شرایط امروز که با دستکاری هدفمند انسان در طبیعت برای تولید بیشتر همراه است، تا حد زیادی کاهش یافته است. انسان جزئی از طبیعت است، پس توجه به طبیعت به سود وی خواهد بود. از این رو، نسبت به مشکلات زیست محیطی و به ویژه آلودگی از جمله انتشار گازهای گلخانه ای حساس شده است.

گازهای گلخانه ای پدیده ای محسوب می گردد که مشکلات زیادی را برای بشر خلق کرده اند. این گازها شامل دی اکسیدکربن، اکسیدنیتروژن، کلروفلورورکربن، متان هستند که این گازها دارای محدوده جذب تشعشع مادون قرمزدر دامنه 13-8 میکرومتر می باشند که نرخ گرم شدن را در جو زمین تغییر می دهند و باعث می شوند که جو پائین گرم و استراتوسفر خنک شود. در سالهای اخیر انباشت این گازها در جوافزایش یافته است. سازمانهای بین المللی و سازمانهاي غيردولتي، فعالیتهای گسترده ای را برای حل این معضل اتخاذ کرده اند که پروتکل کیوتو وپروژه های CDM ، AIJ  و تجارت Co2 از دستاوردهای آن می باشد.(همان ،1998)

با توجه به مطالب فوق، مصرف انرژي، توليد (درآمد) ملي و آلودگي هوا هر سه اجزاي نظام توليدي اقتصاد هستند. معمولا تمركز روي يكي از موضوعات رشد اقتصادي، مصرف انرژي وآلودگي هوا، ممكن است برنامه ريزان را از يك يا چند موضوع ديگر غافل كند. نتايج مطالعه درباره رابطه ي احتمالي بين اين متغيرها، اين امكان را فراهم مي كند كه با شناخت بهتر ماهيت و رابطه ي نشر آلاينده ها و رشد اقتصادي و هم چنين چگونگي مصرف انرژی در مسير رشد اقتصادي، راهكارهاي مناسب تري براي نيل به اهداف اقتصادي طراحي شود.

3-1)رشد اقتصادي  و انتشار آلودگی
توجه به مسائل محیط زیست و رشد اقتصادی، از دهه 70 میلادی به طور جدی بین اندیشمندان و در مجامع رسمی مطرح و دنبال شده است و تلاشهای زیادی برای حل این معضل و سازگار ساختن محیط زیست با رشد اقتصادی انجام گرفته است. مهمترین و بزرگترین راه حلی که تا به حال برای رفع این پدیده مطرح شده است "توسعه پایدار" می باشد که برای اولین بار در کنفرانس ریو از این اصطلاح استفاده شد.(در اين مطالعه ما وارد نظريه هاي رشد نشده وتنها منظور از رشد اقتصادي تغييرات تولید ناخالص داخلی مي باشد.(

آثار فعالیتهای اقتصادی بر محیط زیست زیانبار است. علاوه بر اینکه در نهایت این زیانها متوجه فعالیتهای اقتصادی نیز می شود. بر این اساس رشد اقتصادی همراه با محدودیتهایی است که خود، عامل آن است و انسان برای درامان ماندن از آثار فعالیتهای اقتصادی خود، نیازمند الگوی جدیدی از رشد است که علاوه بر حفظ محیط زیست، با آن منطبق وسازگار باشد. این الگوی جدید الگوی توسعه پایدار نام گرفته است که همانند چرخه طبیعی عمل می کند.

امکان بهبود در کیفیت محیط زیست از طریق رشد اقتصادی، (یا لااقل ثابت نگه داشتن کیفیت موجود آن) بخشی از مبحث توسعه پایدار کنفرانس جهانی محیط زیست و توسعه سال 1987 بود. بعد از آن، بانک جهانی، در گزارش توسعه جهانی سال 1992 این ایده را شناخته شده تر کرد. در گزارش توسعه جهانی می خوانیم "در حین افزایش در آمد کشورها منابع موجود برای سرمایه گذاری در بهبود کیفیت محیط زیست و در نتیجه تقاضا برای آن افزایش می یابد".
دسته بندی: مباحث رشته ها » مبانی نظری

تعداد مشاهده: 13544 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 34

حجم فایل:88 کیلوبایت

 قیمت: 37,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    مبانی نظری و پیشینه تأثير رشد اقتصادي و شدت انرژي بر انتشار آلودگی دارای 34 صفحه وبا فرمت ورد وقابل ویرایش می باشد.